Hai orang-orang yg Beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu( Al-hujuraat : 6 )

Wednesday, December 8, 2010

Dunia Takut Dengan Wikileaks?

Sejak akhir-akhir ini,nama organisasi Wikileaks cukup popular bukan sahaja di Malaysia malah seantero dunia. Malah akaun-akaun milik Wikileaks dan laman web Wikileaks sendiri ditekan dengan hebat atas alasan keselamatan.

Terbaru, pengasas Wikileask, Julian Assange, menyerah diri secara rasmi kepada polis Britain. Beliau ditahan atas tuduhan jenayah seksual. Wah, lepas pendedahan demi pendedahan dibuat Wikileaks, baru kes-kes jenayah ke atas pengasasnya nak dihebohkan? Inilah realiti dunia.

Berbalik kepada Wikileaks,siapa Wikileaks ni? Sama ke Wikileaks dengan Wikipedia?

Wikileaks merupakan organisasi antarabangsa yang berpangkalan di Sweden dan mula beroperasi pada Disember 2006.

Wikileaks merupakan organisasi yang bertanggungjawab mendedahkan pelbagai dokumen rahsia terutama berkaitan dengan Amerika Syarikat. Hah! Ada juga dokumen rahsia membabitkan Malaysia turut didedahkan. Malah ada banyak lagi negara turut terkena tempias tindakan Wikileaks ni.

Julian Assange,pengasas Wikileaks

Bila dibaca setiap pendedahan Wikileaks ni, ada gak yang lucu tapi ada gak yang membahayakan keselamatan negara. Kalau nak tahu lebih lanjut, silalah layari laman web Wikileaks sendiri. Tapi rasanya banyak laman web Wikileaks sudah ditutup. Tapi AMI yakin Wikileaks akan terus bongkar rahsia-rahsia dunia.

Secara peribadi, ada pendedahan Wikileaks yang AMI sokong,ada yang tak. Setidaknya,kita selaku rakyat,tahu tentang agenda tersembunyi dunia. Apapun, kita tunggu dan lihat permainan baru Wikileaks nanti.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Komen dari kalian amat dialu-alukan tetapi jagalah adab berbahasa semasa komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...