Hai orang-orang yg Beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu( Al-hujuraat : 6 )

Wednesday, June 8, 2011

Pelampau Yahudi Serang Masjid


RAMALLAH 7 Jun - Pendatang haram Yahudi cuba membakar sebuah masjid di Tebing Barat dan menconteng slogan anti-Arab pada dindingnya, kata sumber keselamatan Palestin hari ini.

Pelampau Yahudi itu membakar beberapa tayar di dalam masjid di kampung al-Mughayyir, 20 kilometer ke timur laut Ramallah, menyebabkan tikar sembahyang di dalam bangunan itu rosak.

Mereka juga menyemburkan perkataan 'Alei Ayin' pada dinding masjid, nama sebuah kawasan penempatan haram Yahudi yang dimusnahkan oleh polis Israel minggu lepas sehingga mencetuskan pertempuran sengit dengan pendatang.

Seorang jurucakap tentera yang mengesahkan percubaan untuk membakar masjid itu berkata, pentadbiran tentera sudah menerima aduan daripada penduduk dan menghantar sepasukan pakar forensik untuk mencari bahan bukti.

Pendatang haram Yahudi mengamalkan apa yang mereka sebut sebagai dasar 'tanda harga' di mana mereka menyerang penduduk, ladang atau kampung Palestin, setiap kali kerajaan Israel bertindak untuk menyekat pembinaan kawasan penempatan haram.

Israel menganggap kawasan penempatan terpencil Yahudi yang dibina di Tebing Barat tanpa kelulusan kerajaan sebagai menyalahi undang-undang, dan kerap menghantar pasukan keselamatan untuk memusnahkannya.

Kawasan itu selalunya menempatkan hanya beberapa buah rumah bergerak.

Masyarakat antarabangsa menganggap semua kawasan penempatan Yahudi yang dibina di Tebing Barat, yang ditawan oleh Israel daripada Jordan 44 tahun lalu semasa Perang Enam Hari 1967 sebagai melanggar undang-undang antarabangsa. - AFP

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Komen dari kalian amat dialu-alukan tetapi jagalah adab berbahasa semasa komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...